دوشنبه ۳ آبان ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۱
۰ نفر

فرزانه تهرانی: گوشت مرغ که پس از ماه مبارک رمضان روند نزولی قیمت پیدا کرده بود، در 2هفته گذشته مجددا رشد قیمت را تجربه کرده و با 4درصد افزایش، به 2هزار و 950تومان در هر کیلوگرم رسید.

مرغ - تخم مرغ

 با این روند اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت‌مرغ بین 2850 تا 2950تومان در مناطق مختلف شهر در نوسان بوده و در میادین میوه و تره‌بار نیز این کالا با نرخ 2700تومان به فروش می‌رسد. اما قیمت تخم مرغ با روندی پرشتاب‌تر در این مدت افزایش یافته است
چرا که هر سال با سرد شدن هوا بر مصرف این ماده غذایی افزوده شده و متعاقب آن قیمت‌ها نیز با رشد همراه می‌شود. امسال هم این رسم تکرار شده است.

در حالی که تا 2هفته قبل، هر شانه 2کیلویی تخم مرغ 3310تومان به فروش می‌رسید، هفته جاری این رقم به‌طور متوسط به 3600تومان بالغ شد. دیگر شنیدن خبر رشد قیمت اقلام غذایی برای مردم تازگی ندارد، چرا که این روزها دست روی هر کالایی که می‌گذارند، نرخی ناآشنا دارد. با توجه به آنکه مرغ به اندازه نیاز در کشور تولید شده و هیچ کمبودی وجود ندارد شاید بتوان تورم انتظاری ناشی از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها را عاملی مؤثر درتشدید روند صعودی قیمت‌ها قلمداد کرد؛ دلیلی که هیچ‌یک از مسئولان آن را در افزایش قیمت‌های کنونی مؤثر ندانسته و هربار که درباره این نوسانات قیمتی پرسیده‌ شده آنها اطمینان داده‌اند که کالاهای اساسی ذخیره شده و نگرانی بابت قیمت‌ها در طول اجرای این قانون وجود ندارد.

اما واقعیت‌ها حکایت از آن دارد که زمزمه‌های اجرای قانون، تاثیر خود را بر قیمت‌ها گذاشته یا دست کم دلالان را به صرافت انداخته تا با این موج همراه شده و از شرایط ایجادشده حداکثر استفاده را ببرند. قیمت مرغ و تخم مرغ اگرچه نسبت به اقلامی نظیر میوه و روغن رشد کمتری داشته اما4 و 8 درصد رشد قیمت، این دو کالا را در فهرست گرانی قرار داده است. با آغاز داستان گرانی مرغ در ماه مبارک رمضان دولت با ضرب‌الاجلی شروع به واردات مرغ از ترکیه کرد و قیمت‌ها را توانست در یک حدی ثابت نگه دارد. قیمت اعلام شده هم حداقل 2920 و حداکثر 3020تومان بود. گذر از این ماه و افت تقاضا، قیمت‌ها را هم کاهش داد تا اینکه از 2هفته پیش دوباره قیمت‌ها به آهستگی شروع به بالا رفتن کرد.

افزایش قیمت تمام شده تولید

فعالان بخش، بالا رفتن قیمت مرغ و تخم‌مرغ را ناشی از افزایش قیمت نهاده‌های تولید مانند دان مرغ عنوان کرده و معتقدند که افزایش قیمت مرغ آماده به طبخ در مقایسه با رشد قیمت غذای طیور بسیار اندک بوده است. حسین مقدم‌نیا، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی، نقدی بر افزایش شدید قیمت ذرت و کنجاله سویا به‌عنوان 2قلم اصلی غذای طیور دارد. او می‌گوید: از تیرماه سال‌جاری تاکنون قیمت ذرت با 37درصد افزایش از 2700 به 3700ریال در هرکیلو افزایش یافته و قیمت کنجاله هم رشدی 23درصدی را شاهد بوده است، حال آنکه در طول این مدت قیمت مرغ زنده از 18700 ریال به 19920ریال رسیده که تنها 7/1درصد افزایش نشان می‌دهد. آنچه از گفته مقدم نیا استنباط می‌شود آن است که رشد قیمتی که در مرغ آماده مصرف ایجاد شده است از سوی تولیدکنندگان حاصل نشده بلکه عده‌ای که نام واسطه را یدک می‌کشند عاملین این افزایش قیمت‌ها بوده‌اند.

افزایش قیمت با چراغ خاموش

می‌گویند وقتی موضوعی به آهستگی اتفاق می‌افتد، افراد متوجه وقوع آن نمی‌شوند. همانند ماجرای افزایش قیمت‌ها که شاید کمتر کسی مقایسه کند قیمت‌های کنونی را با سال گذشته و شاید قیمت 2800تومانی یک شانه تخم مرغ در سال قبل از خاطرها رفته باشد. گویی رشد پیوسته و کند قیمت مواد غذایی در زیر پوست‌ رسوخ کرده است و شنیدن درصدهای گوناگونی که به‌عنوان رشد تورم عنوان می‌شود هم شاید زیاد ملموس نباشد و مبلغی که سال گذشته برای هر کیلو مرغ پرداخت می‌شده یعنی رقمی پایین‌تر از 2300تومان را در ذهن‌ها یادآور نشود. به هر حال فراموش شدن دلیل بر وجود نداشتن نیست و مسئولان باید روزی را مد نظر قرار دهند که صفرهای افزایش قیمت از شمارش خارج می‌شوند.

کد خبر 119124

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز